Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
De reeks Bedrijfsleven in Nederland in de Twintigste Eeuw (BINT) beschrijft de geschiedenis van het Nederlandse bedrijfsleven in zeven themas: ondernemers; arbeidsverhoudingen; bedrijfscultuur; fusies en overnames; internationalisering; financiering; bedrijf en overheid. BINT is een groots opgezet project van een aantal samenwerkende universitaire instituten.
Dit tweede deel van de BINT-reeks plaatst de actuele discussie over Nederlandse bedrijven in buitenlandse business systems in een internationale context. Overnames van en door Nederlandse bedrijven zijn aan de orde van de dag. Over grenzen schetst de historische achtergronden van dit fenomeen. Deze studie onderzoekt hoe multinationals als Shell, Unilever en ING zijn omgegaan met de organisatie van het bedrijfsleven in verschillende landen: nu eens lerend van het buitenland en zich aanpassend, dan weer vasthoudend aan de eigen tradities. Nieuw in Over grenzen is de systematische vergelijking van de buitenlandse ondernemingen in Nederland met de Nederlandse ondernemingen in het buitenland. Door selectieve case-studies komt naast de grote lijn ook het beleid van individuele ondernemingen aan de orde. Daarmee ontstaat een boeiend beeld van wederzijdse beïnvloeding en aanpassing. -------------------------------------------------------------------------------- Over de auteur(s): Keetie Sluyterman is hoogleraar Bedrijfsgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht en senoir onderzoeker aan het onderzoeksinstituut voor Geschiedenis en Cultuur van diezelfde universiteit. Zij schreef ondermeer over de geschiedenis van Océ, De Kuyper, Proost en Brandt, CSM, Rabobank, Hagemeyer, en Shell. Ben Wubs is verbonden aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij deed onder meer onderzoek naar Unilever en het Rotterdamse bedrijfsleven.