Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Uno de los objetivos de esta obra es establecer cuáles son los parámetros que permiten definir el fascismo clásico (1919-1945) y, por comparación, todo aquello parecido a este modelo (parafascismos, neofascismos, neopopulismos) aunque no sea igual, siguiendo el criterio de que las cosas se diferencian en lo que se asemejan. La elección de la mayoría de los colaboradores de la obra (historiadores y politólogos) supone una toma de postura. Como expuso el malogrado historiador T. Mason en 1988, " el fascismo fue un fenómeno continental y el nazismo fue parte de algo más amplio " . Las similitudes entre el fascismo en la Italia de Mussolini y el nazismo en la Alemania de Hitler son mayores que las diferencias, como movimientos y como regímenes políticos. De ahí que, como propone E. Gentile en su artículo incluido en esta obra, para entender el fascismo no sólo deben analizarse los aspectos ideológico-culturales, sino también los organizativos e institucionales. Su pretensión totalitaria de lograr que todas las mentes colaboraran en los proyectos imperialistas y de creación de un hombre nuevo en sus respectivas sociedades no se dio ni en el salazarismo ni en el franquismo -aunque sí adaptaron otros métodos fascistas-, ni tampoco es defendida por las formaciones políticas neopopulistas actuales.