Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Dit werkboek is voor begeleiders van kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking. Aan de hand van opdrachten en voorbeelden wordt beschreven hoe de ontwikkeling van deze mensen in alledaagse situaties gestimuleerd kan worden. De rol van de begeleider staat hierbij centraal. Door stil te staan bij zijn visie en eigen ontwikkeling wordt hij uitgedaagd om te zoeken naar de ontwikkelingskansen van zijn cliënt.
Het uitgangspunt van dit boek is dat de begeleider een belangrijke bijdrage kan leveren aan de autonomie van zijn cliënt door in de begeleiding aan te sluiten bij de emotionele behoeften en het denkproces van zijn cliënt zelf . De begrippen die geïntroduceerd worden zijn gebaseerd op het werk van prof. R. Feuerstein over 'mediërend leren'. Het accent valt hierbij op de kenmerken van 'mediërend leren'. Het accent valt hierbij op de kenmerken van mediatie.
Ruim aandacht wordt besteed aan de interactie tussen de begeleider en de cliënt en de wijze waarop dit kan leiden tot ontwikkelingsgericht begeleiden in alledaagse situaties.