Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Ontwikkelingsdysfasie (OD) is een complexe en hardnekkige stoornis in de verwerving van de mondelinge taal, zonder dat er direct aanwijsbare redenen voor zijn. Vaak voorkomende synoniemen zijn: specifieke taalontwikkelingsstoornis, Specific Language Impairment en ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden. Omdat de taalontwikkeling nauw samenhangt met andere ontwikkelingsdomeinen, hebben kinderen met OD meer kans op schoolse moeilijkheden en sociaal-emotionele problemen.
Verder is OD zo complex wegens de ingewikkelde wisselwerking tussen aangeboren taalvermogen en taalaanbod. Een correcte diagnose stellen, is niet eenvoudig en vraagt tijd. Bij de behandeling van OD speelt de hele omgeving een rol. Dit boek richt zich zowel tot logopedisten en andere therapeuten, als tot ouders, artsen, leerkrachten, schooldirecties en leerlingbegeleiders. Om stapsgewijs een gefundeerde diagnose te leren stellen, gebruiken logopedisten en studenten logopedie dit boek best in combinatie met het gratis te verkrijgen Protocol Diagnostiek Ontwikkelingsdysfasie (PDOD).
Inge Zink is gewoon hoogleraar aan de faculteit Geneeskunde van de KU Leuven. Haar onderzoeks- en onderwijsdomeinen zijn taalontwikkeling en taalontwikkelingsstoornissen. Ze staat ook in voor de diagnostiek van kinderen met spraak- en taalontwikkelingsstoornissen in het MUCLA – Multidisciplinair Universitair Centrum voor Logopedie en Audiologie van het UZ Leuven. Mieke Breuls studeerde Onderwijskunde en Logopedische en Audiologische Wetenschappen aan de KU Leuven. Ze is eveneens werkzaam in het MUCLA. Haar taak omvat zowel de diagnostiek als de therapie van kinderen met spraak- en taalontwikkelingsstoornissen.