Communicatie kan vaak nog efficiënter verlopen als zij visueel wordt ondersteund. Dat geldt voor ons allemaal: vlot de weg naar een toilet terugvinden of een kast monteren: pictogrammen, foto's, kleuren enzovoort helpen ons vaak de weg te vinden.
Des te meer zijn deze ondersteunende visualisaties van belang bij kinderen en volwassenen met of zonder een beperking: in het onderwijs, bij laagtaalvaardige mensen, personen met een autismespectrumstoornis of mensen met dementie bijvoorbeeld.
Maar hoe pak je dit nu concreet aan? Van welke hulpmiddelen kun je – veelal gratis – gebruik maken?
Dit boek behandelt de ondersteunde communicatie. Communicatieprofiel, modelleren en kernwoordenschat, de verschillende vormen van visualisaties en hun relevantie voor verschillende doelgroepen komen uitgebreid aan bod. Het bevat bovendien een uitgebreide beschrijving van beschikbaar materiaal en geeft concreet aan hoe je zelf visualisaties op maat kunt maken.
Dit boek is een welkome steun voor iedereen die efficiënt wil communiceren. Het richt zich met name tot professionals in de zorg, in het onderwijs en in de ouderenzorg. Ook familie en mantelzorgers van personen met een communicatieve beperking hebben baat bij deze kennis van ondersteunde communicatie.
Chris De Rijdt is praktijklector aan de Faculteit Mens en Welzijn van de Hogeschool Gent binnen de opleiding Orthopedagogiek. Ze geeft ook als gastdocent les aan
AP Hogeschool in Antwerpen. Voordien was ze begeleidster in de integrale jeugdhulp en begeleidster/staflid bij volwassenen met een verstandelijke beperking en kinderen met gedragsproblemen. Ze specialiseerde zich in het werken met visualisaties.
ISBN: 9789463713269
Interview tekst Mariët Ebbinge, verschenen in Klik 6 2022
Chris’ ervaring is dat visualisaties werken bij personen met een verstandelijke beperking, bij ouderen met dementie, volwassenen en kinderen met autisme of ADHD en laaggeletterden. Maar ook volwassen mensen met een gemiddeld IQ profiteren van plaatjes. Wie heeft niet geleerd een Ikeakast in elkaar te zetten met de tekeningen in de handleiding?
Chris De Rijdt: Taal is vluchtig. Niet alleen voor mensen met een verstandelijke beperking en/of autisme. Daarnaast is taal vaak voor verschillende interpretaties vatbaar. Visualisaties brengen de boodschap gestructureerd en eenduidig over. Bovendien is beeldmateriaal veel concreter. Je beperkt je tot het kernbegrip, de essentie, van wat je zeggen wilt. Hierdoor onthouden mensen met en zonder een verstandelijke beperking het beter.