Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Dit boek stelt een praktijktheorie voor om stedelijke ervaringskennis in kaart te brengen in wijken die meestal worden aangeduid als kansarm. De kennis die in stedelijke ervaringen zit opgeslagen, is niet zonder meer beschikbaar, ook niet voor de betrokkenen zelf. Beschikbaar zijn de narratieven waarmee over deze wijken gesproken wordt: 'kansarm', 'armlastig' of 'niet-geïntegreerd'. Deze narratieven fnuiken ervaringskennis. Andermans woorden zijn immers sterker; met meer macht bekleed. Ze houden het spreken van de ervaring onzichtbaar, ongezien.
De praktijktheorie die Blondeel voorstelt, keert die verhoudingen om. Onderzoekers en praktijkwerkers kunnen de wijsheid in kaart brengen waarmee deze wijkbewoners hun omgeving dagelijks in stand houden. Ze kunnen de zorg en de bijdrage zichtbaar maken die deze mensen al jaar en dag leveren maar die ongezien blijft, ook voor henzelf. De praktijktheorie formuleert enkele nieuwe werkprincipes. Hoe kunnen we beter aansluiten bij de reeds aanwezige zorg, bij deze dagelijkse praktijken en competenties? Hoe worden wijkbewoners volwaardige deelnemers in dergelijk onderzoek? Hoe creëren we publieke fora waarbij deze ervaringskennis (opnieuw) politiek wordt?