Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
This absorbing study surveys the developments in decorative design from the 1830s to the 1950s, showing how the modern age has affected the status of decoration and examining the role of ornament in a rapidly changing industrial society. Arranged inthree sections, the book opens with an introductory essay which looks at the cultural background of the discourse of decoration, bringing into play two major strands of decorative theory, and looking at the changing natures of modernism and traditionalism. The central section of the book is composed of pictorial examples, arranged in order of chronological development, from the most significant trends in taste and fashion. The concluding postscript expands on the origins and development of the two opposing strands identified, which the author defines as normative and critical 'schools'. The first takes its foundation from the 'Philosophical Radicals' and their programme of industrialisation and social reform, and is exemplified by Owen Jones and the Department of Science and Art; the second is the critical reaction led by Ruskin and the Arts and Crafts Movement. The one led toward the abandonment of decoration, the other toward its pastiche. The author concludes with a critical summary of the present sorry state of decoration. However, decoration is seen as a natural attribute of our species, and the discourse that has built in around it is by means closed.