Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Die vorliegende kritische Ethnographie der Rede über Native Anthropology untersucht ihren Sinn angesichts der hegemonialen Setzung ethnologischer Arbeit als Erforschung "fremder" Menschen. Nach diesem vorherrschenden westlichen Verständnis kann einheimische Ethnologie nicht Ethnologie sein, ein Missverhältnis, das ihr emanzipatives Potential in einer postkolonialen Welt entschärft. Die Frage nach dem Wozu von Ethnologie wird anhand der zentralen drei Topoi dieser Debatte: die Qualität der Ethnologie des Eigenen, ihre Erkenntnistheorie und Machtkritik sowie zweier Fallbeispiele (José María Arguedas/Lila Abu-Lughod) als Fluchtpunkt der Rede über Native Anthropology herausgearbeitet - in ihr wird die gesellschaftliche Relevanz und der Zweck der Ethnologie verhandelt.