Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Ce commentaire du De unitate intellectus contra averroistas de Thomas d'Aquin vise avant tout a faciliter la comprehension d'une des oeuvres majeures du XIIIe siecle; il propose par ailleurs les elements d'une genealogie du sujet remontant en deca de l'entree officielle de la subjectivite dans la metaphysique et la psychologie modernes a l'Age classique. Redigee a Paris en 1270, l'oeuvre est tout entiere consacree a la refutation de la psychologie philosophique d'Averroes et de ses disciples latins, dont la these fondamentale est que le sujet de la pensee n'est pas l'homme mais une substance, l'intellect, separee du corps. Contre ce que Leibniz appellera le monopsychisme averroiste, Thomas engage une critique vigoureuse et elaboree, invoquant Alexandre d'Aphrodise, Theophraste, Themistius, Avicenne, Ghazali, dont les theses sont ici restituees. Texte de philosophe, le De unitate n'est pas sans portee theologique. On trouvera ici tous les aspects du dossier.