Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
L'Origine de l'art baroque a Rome est la publication posthume (1907) des notes d'un cours professe par Alois Riegl a l'universite de Vienne en 1898-1899. Le grand historien d'art autrichien, qui avait consacre ses cours de 1897 a 1899 a la Grammaire historique des arts plastiques et venait de publier en 1901 son Industrie artistique du Bas Empire, apparait donc ici dans la pleine maturite de sa pensee. Ayant present a l'esprit l'essai de Wolfflin, Renaissance et Baroque (1888), qui aborde le meme probleme, Riegl propose une interpretation plus dynamique de l'histoire des formes, fondee sur la notion pour lui fondamentale de Kunstwollen (ou " vouloir artistique "). Procedant par opposition de polarites a la fois theoriques et historiques, Riegl associe aux categories formelles des categories psychologiques qui leur sont indissociablement liees comme les deux aspects d'une meme attitude fondamentale. Dans cette optique, l'essor du baroque apparait comme le developpement dans le Kunstwollen italien de valeurs plus specifiquement caracteristiques du Kunstwollen du Nord. Le jeu des caracterisations par oppositions, ou la conscience du Nord est toujours presente dans l'analyse du Sud, comme celle du present dans le regard sur le passe, n'est pas le moindre attrait de cette etude penetrante, riche en analyses exemplaires du maitre viennois.