Activerend (afstands)onderwijs en zelfgestuurd leren: een ‘match made in heaven’? Zeker! Deze combinatie stimuleert tot duurzaam en diepgaand leren én laat jouw leerlingen het eigen leerproces in handen nemen.
Maar wat zijn belangrijke didactische aandachtspunten? En hoe werk je dit concreet uit?
Aan de hand van het MACS-reflectiekader zoomen we in op de vier hoofddimensies: Motiveren, Activeren, Coachen en Structureren. Elk van deze dimensies zet je doelgericht in om krachtige leeromgevingen te creëren en op haalbare wijze competenties tot zelfgestuurd leren te stimuleren.
Verder vind je inspiratie voor tal van didactische werkvormen die aanzetten tot diepgaand leren. Naast een algemene uitwerking, concrete praktijkvoorbeelden en varianten lees je meer over de mogelijkheden in een brede onderwijscontext. Je kan de didactische werkvormen en digitale tools gebruiken om op een activerende manier leerinhouden aan te brengen en te verwerken in de klas, tijdens flexuren en bij online onderwijs. Nog beter: jouw aanpak in de klas kan je deels doortrekken naar afstandsonderwijs, en omgekeerd.
Deze breed inzetbare ‘hybride’ aanpak biedt heel wat mogelijkheden voor diverse vakken, inhouden en onderwijsniveaus. Bovendien vergroot je het zelfsturend vermogen van leerlingen.
Prof. dr. Wouter Schelfhout heeft een rijke ervaring als leerkracht, beleidsmedewerker en onderwijsinspecteur. Hij is als lerarenopleider verbonden aan de
Universiteit Antwerpen, waar hij onderzoek doet naar professionaliseringsbeleid en school- en kwaliteitsontwikkeling. Hij is lid van de onderzoeksgroep
Didactica. Hij verzorgt nascholingen en ondersteunt scholen in hun kwaliteitsontwikkeling vanuit
GO ALL for learning® en Team School®.
Els Tanghe is lerarenopleider in de educatieve masteropleiding en coördinator bij
Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen. Ze heeft heel wat jaren onderwijservaring in zorgopleidingen en in de lerarenopleiding, was mentor-coach en coördinator van een specifieke lerarenopleiding in een Centrum voor Volwassenenonderwijs. Daarnaast geeft ze nascholingen.
Prof. dr. Wil Meeus is lerarenopleider in de educatieve masteropleiding van de
Universiteit Antwerpen. Hij is verantwoordelijk voor onder andere de vakdidactieken gedragswetenschappen en maatschappijwetenschappen. Hij is lid van de onderzoeksgroep
Didactica.
ISBN: 9789463712996