Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: In this treatise addressed to his son in 44 BCE, Cicero examines the question of duty and appropriate action. The first book explores the concept of honesty as a criterion of moral action, while the second and third examine the concept of utility and honesty, concluding that nothing that is dishonest can be useful. French description: Dans le traite De officiis, adresse a son fils a la fin de l'annee 44 av. J.-C., Ciceron (106-43) adapte et poursuit l'oeuvre consacree par le philosophe stoicien Panetius a la question du devoir (kathekon/officium), c'est-a-dire de l'action appropriee. Il s'agit, en fait, de determiner les formes que revet l'action morale, qui, pour n'etre parfaite que chez le sage, ne laisse cependant pas d'etre conforme a la droite raison chez l'aspirant a la sagesse. Le premier livre explore le concept d'honestum (l'honnete comme critere de l'action morale), qui se decline suivant quatre vertus cardinales, dont la principale est la justice. Ensuite, au livre II, Ciceron examine le concept d'utile, qu'il confronte enfin, dans le livre III, avec l'honnete, en defendant la these selon laquelle, en depit des apparences, rien de deshonnete ne peut jamais etre vraiment utile.