Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Das vorliegende Buch enthält: eine kommentierte Übersetzung der Vollständigen Harmonielehre von Leos Janácek sowie eine Einführung zu den Grundlagen und der Terminologie von Janáceks Theorie. Die Vollständige Harmonielehre von Leos Janácek, im Jahr 1912 kurz nach der Harmonielehre von Schönberg erschienen, harrt seit dieser Zeit einer Übersetzung ins Deutsche. Janácek selbst bemühte sich darum, sein Wiener Verlag, die Universal Edition, lehnte jedoch ab. Zu schwierig sei das Werk, zu abwegig Janáceks Theoriekonzeption. Ein Grund dafür liegt in der Tatsache, dass Janácek Schriften zur Ästhetik, Akustik und zur Psychologie seiner Zeit zur Grundlage einer "Harmonielehre" machte, die zumindest in ihrer Terminologie vom konventionellen Tonsatz stark abweicht. Dabei ist der erkenntnistheoretisch und wahrnehmungspsychologisch fundierte Ansatz durchaus plausibel: Harmonische und rhythmische Phänomene werden auf der Ebene des hörenden Bewusstseins untersucht. Bei der vorliegenden Übersetzung wurden alle Quellen Janáceks zur Erklärung herangezogen und zugleich ihr Einfluss auf seine Theorie in mancher Hinsicht neu bewertet.