Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Hoe kan de schoolleider leidinggeven aan het ontwikkelen van een schoolcultuur die gericht is op samenwerken, onderzoeken en leren? Het is verleidelijk om leraren die met vragen en problemen komen pasklare oplossingen te bieden. Maar ze worden meer geholpen door juist geen antwoorden te geven en in tegendeel nog meer vragen te stellen. Uiteindelijk zullen ze dan zelf hun oorspronkelijke vraag beantwoorden. Waarschijnlijk komt er dan ook een betere oplossing die bovendien eerder uitgevoerd zal worden, omdat de leraar ze zelf bedacht heeft. Vragen stellen ondersteunt leerprocessen.
De auteurs werken met een analysekader dat behulpzaam is om vragen te stellen en niet meteen in actie te schieten, maar eerst goed te kijken wat er nu echt aan de hand is.
De titel van het boek is dan ook: Leidinggeven aan een lerende school. Welke vragen heb jij vandaag gesteld?
"Leiderschap is belangrijker dan ooit. En dan komt er een boek uit waarin in het eerste deel casussen staan die lezen als een roman en waarvan je als schoolleider denkt: ‘dit gaat over mij’. In het tweede deel van het boek zitten antwoorden en modellen in die vertellen: zo kan ik leiding geven aan een lerende school. We hebben hier een boek dat onze handelingsverlegenheid voor een groot deel kan ondervangen. Ik vind het een mooi boek: alle schoolleiders kunnen hier iets mee."Petra Van Haren, voorzitter van Algemene Vereniging van Schoolleiders - AVS, september 2018.
Ingrid Verheggen was lerares Nederlands, afdelingsleider, conrector en rector. Daarna maakte zij deel uit van de directie van onderwijsadviesbureau APS, onder meer als directeur voortgezet onderwijs. Ook was zij bestuurder van de Almeerse Scholen Groep, met als aandachtsveld onder andere Primair Onderwijs.
Loes van Wessum was lerares in het basisonderwijs en docent-onderzoeker bij de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Utrecht, waar ze promoveerde op een onderzoek naar samenwerking tussen docenten in het Voortgezet Onderwijs. Ze werd lid van het managementteam bij onderwijsadviesbureau Eduniek, waar ze ook schoolleiders adviseerde bij veranderkundige vraagstukken. Vervolgens was ze bestuurlijk adviseur en onderwijskundig onderzoeker bij BMC. Ze was tevens verantwoordelijk voor het implementeren van een nieuw onderzoekscurriculum bij zes eerstegraadslerarenopleidingen bij de Hogeschool van Amsterdam en hoofdonderzoeker bij het Lectoraat van Edith Hooge. Momenteel werkt ze aan professionaliserings- en onderzoeksprojecten bij Windesheim Flevoland, waar ze aangesteld is als Associate Lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding.