Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
En juin 1941, à Madrid, la France et l’Espagne signent un accord portant sur un échange d’archives et d’œuvres d’art majeures, parmi lesquelles figurent un Murillo (L’Immaculée Conception), un Vélasquez, un Greco et la célèbre Dame d’Elche. Fruit de longues et difficiles tractations entamées un an plus tôt entre les régimes de Pétain et de Franco, cette négociation est présentée comme une manifestation de l’amitié franco-espagnole. En réalité, elle s’inscrit dans un véritable rapport de force aux enjeux opposés. Pour la France, il s’agit de s’assurer de la neutralité de l’Espagne et de l’empêcher de se rapprocher de l’Allemagne nazie. De son côté, l’Espagne cherche à régler un vieux contentieux avec sa voisine et à s’affirmer comme une nation forte de son identité. À travers une plongée dans les archives tant espagnoles que françaises, ce livre nous dévoile pour la première fois les ressorts et les arcanes de cette incroyable négociation. La replaçant dans la perspective plus large des relations tumultueuses entre les deux pays au fil des siècles, il soulève, depuis Napoléon, l’épineuse question du devenir des œuvres d’art sorties de leur territoire d’origine.