Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Le systeme philosophique de Nicolas Malebranche (1638-1715) peut etre considere comme la seule theodicee de l'age classique qui veut assurer la bonte de Dieu tout en postulant la realite du mal. Mais elle est aussi et surtout nouvelle par son principe operatoire: la loi. Le malebranchisme propose en effet une reflexion originale sur la notion de loi. Celle-ci doit rendre compte de la nature comme de la grace et emprunte donc autant a la science qu'a la theologie pour aboutir a un precipite theorique des plus novateurs. Cette reflexion est egalement surprenante car les difficultes rencontrees pour legitimer une comprehension purement legale du reel viennent souvent plus de la nature que de la grace, des lois de la biologie que des lois de la redemption. Une telle defense de Dieu tourne a un eloge de la loi et plus specifiquement de la forme de la loi, matrice de l'interet des Lumieres pour le legalsme et le formalisme. Le malebranchisme constitue donc une etape essentielle dans l'histoire complexe de la notion de loi. Sans cette etape, on ne peut comprendre nombre de philosophies politiques du XVIIIe siecle. Et si ce moment malebranchiste a souvent ete ignore des commentateurs, c'est justement parce qu'on n'a pas suffisamment interroge les consequences politiques du systeme legal presente par l'auteur et la maniere dont la defense de Dieu s'efface devant la glorification de la loi.