Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: Although laughter is pervasive in Greek literature, so are tears, and apart from notations similar to those used in modern psychology, it is striking to observe the extent to which such emotional manifestations also serve a social function. First, they serve as symbols, in a literary consensus which relies less on concepts than on evoking picturesque images to underscore joy, pain, the fear of losing one's honour, or the desire to degrade others. From Homer to Plato, this work explores both the occasions which inspire the heroes' laughter or tears, as well as what such emotions mean in the texts, the way in which they are described and how others judge them. The author also strives to define the relations between emotion and words. In fact, laughter and tears, which in Greek literature are a language unto themselves, also have their own inherent language: transition to a direct style, the lyrical chant, and the speech surpassing all others: that of myth. French description: On rit beaucoup dans la litterature grecque, on y pleure beaucoup aussi et, a cote de notations proches de la psychologie moderne, il est frappant de constater a quel point ces manifestations de l'emotion ont egalement une fonction sociale. Surtout, elles servent de signes, dans un consensus litteraire qui a moins recours au concept qu'a l'evocation imagee, pour noter la joie, la peine, la crainte de perdre son honneur, le desir de devaloriser autrui. D'Homere a Platon, l'ouvrage etudie a la fois les occasions qui suscitent le rire ou les larmes des heros, mais aussi ce que disent, dans les textes, ces rires et ces larmes, la maniere dont on les dit et le jugement que l'on porte sur eux. Il s'attache egalement a definir les rapports entre l'emotion et la parole. De fait, le rire et les larmes, qui sont, en eux-memes, un langage dans la litterature grecque, y ont aussi leur propre langage: le passage au style direct, au chant lyrique, et a la parole par excellence, celle du mythe. Ancienne eleve de l'E.N.S., agregee des lettres et docteur d'Etat, Dominique Arnould est professeur a l'Universite de Paris IV-Sorbonne. Elle a aussi publie une etude sur la guerre et la paix dans le lyrisme grec, ainsi que differents articles sur la poesie archaique. Elle s'interesse egalement a la reception du theatre et de la poesie aux XVIIe, XVIIIe et XIXe siecles.