Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Parti pour l'Italie en 1573, le jeune peintre flamand Karel van Mander y decouvre les Vies des plus excellents peintres, sculpteurs et architectes de Giorgio Vasari, et bientot lui vient l'idee d'entreprendre un travail equivalent sur les artistes originaires des anciens Pays-Bas espagnols, des Provinces-Unies et de l'Allemagne. De retour dans son pays, il redige patiemment, en se documentant avec soin, ses Vies des peintres des Pays-Bas et de l'Allemagne. Finalement publiees a Haarlem en 1604, elles vaudront a l'auteur une renommee bien plus grande que sa peinture - comme ce fut le cas pour Vasari.A l'exemple de celui-ci, Van Mander a compose son ouvrage en deux parties: une longue evocation des maitres du passe, suivie d'une presentation de l'oeuvre de ses contemporains. On y trouvera donc les biographies de certains peintres aujourd'hui oublies, tandis que d'autres ont eclaire leur epoque de leur genie, tels les Van Eyck, Hugo van der Goes, Durer, Bosch, Holbein ou Bruegel. Car Van Mander entend demontrer que les peintres du Nord, remarquables des le xve siecle par leur technique innovante, leur maitrise du paysage ou du portrait, n'ont fait que revivifier leur art au contact des antiquites et des maitres modernes d'Italie. L'ouvrage se veut ainsi une reponse fiere a un Vasari affirmant la suprematie de la Renaissance italienne sur les autres ecoles europeennes.