Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Tout écrivain se demande, secrètement, ce que la postérité voudra bien retenir de lui : un livre, toute l'œuvre, une déclaration, une vie exemplaire ? Cette obsession de l'héritage littéraire, parfois cynique, parfois émouvante, atteste la fragilité de celui qui écrit pour ses contemporains, tout en rêvant d'être lu par les générations futures. D'ordinaire, ce sont les critiques, les professeurs, les auteurs de dictionnaires et d'anthologies, qui sont officiellement chargés de classer et d'expliquer les œuvres des auteurs d'aujourd'hui, et de les présenter aux lecteurs de demain. D'où pas mal d'injustices, quelques fatales mésinterprétations, d'impardonnables oublis, ou une légèreté suspecte.
Pour la première fois, deux cent cinquante écrivains français, contemporains, rédigent donc leur propre notice de dictionnaire. Ils synthétisent leur œuvre, et leurs raisons d'écrire. Ils passent aux aveux personnels, quand ces aveux éclairent, d'un jour nouveau, leurs livres. Mais – c'est l'originalité de cette entreprise –, ils le font à la troisième personne. C'est un exercice d'introspection, doublé d'un exercice de style. C'est la littérature française dans son miroir, un miroir tendu, peut-être, vers l'éternité.