Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: Through the works of four authors-- Cervantes, Jorge de Montemayor, Iacopo Sannazaro, and Honore d'Urfe--this text analyzes the pastoral novel of the Renaissance as the last utopian place where benevolence, consolation, and lack of authority remain. French description: Des bergers et des bergeres, des moutons et des eaux claires, le vent qui fremit dans les arbres: tout cela concerne-t-il encore notre temps ? Si le desir de beaute n'est pas mort, la reponse ne fait pas de doute. D'autant que les personnages de ces romans de la Renaissance sont a l'unisson des lieux ou ils vivent. Chez Sannazar, Montemayor et D'Urfe, regnent la politesse et les belles manieres. Chez Cervantes lui-meme, volontiers ironique, la courtoisie reussit a contenir la violence des passions. Les dieux sont morts, meme si certains cultes essaient encore de donner le change. Reste ce beau devoir de l'humanite qui s'appelle la bienveillance. Quand un inconnu se presente, on ecoute son histoire et on essuie ses larmes, car il est presque toujours malheureux, meme en Arcadie. Mieux: on l'invite a chanter et a jouer de la musique, supreme consolation. Les plus belles societes utopiques de la Renaissance ne sont pas celles qu'ont inventees Thomas More ou Campanella, singulierement depourvues de liberte. Ce sont ces petites reunions de pasteurs, parfaitement improbables, ou ne regne aucune autorite. Des duegnes mysterieuses ou des druides venerables se contentent de reconforter les bergeres en pleurs a la recherche d'un amant infidele. Ils n'imposent aucune loi. Chez d'Urfe, le plus magistral des quatre auteurs ici etudies, il revient a chacun de trouver sa voie et personne ne peut faire l'economie du temps. Comme, bientot, chez Corneille et Descartes.