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English summary: Phenomenology falters before the question of the body because it is approached as a question, when it really is an answer-an answer to a question that remains implicit and that is none other than that of belonging. It is not because we have a body that we belong to the world, but to the extent that we belong to the world, we have a body. Hence the need for a phenomenology of belonging that distinguishes three modes-site, soil and place-and shows that the latter is deployed by a movement resulting from an irreducible tension between the site of being and its ontological soil. This phenomenology leads to a cosmology that reveals an original dynamic at the heart of the phenomenalizing movement: this is the meaning of being true to the ground and refers to the event of an eternal deflagration beyond which one cannot return. French description: La phenomenologie echoue devant la question du corps parce que celui-ci est aborde comme une question alors qu'il s'agit d'une reponse, reponse a une question qui demeure implicite et qui n'est autre que celle de l'appartenance. Ce n'est pas parce que nous avons un corps que nous appartenons au monde mais dans la mesure ou nous appartenons au monde que nous avons un corps. De la la necessite d'une phenomenologie de l'appartenance qui en distingue trois modes - le site, le sol et le lieu - et montre que ce dernier est deploye par un mouvement procedant d'une tension irreductible entre le site de l'etant et son sol ontologique. Cette phenomenologie debouche sur une cosmologie qui met au jour une dynamique originaire au coeur du mouvement phenomenalisant: celle-ci est le sens d'etre veritable du sol et renvoie a l'evenement d'une deflagration eternelle au-dela de laquelle on ne peut remonter.