Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: From a careful reading of the entire Aristotelian corpus, with particular focus on the physical, cosmological, and metaphysical texts, this work shows the centrality of the notion of principle in the Aristotelian study of the gods. More than a theology that seeks to define the essence of divinity, the Aristotelian inquiry into the gods (celestial bodies or immobile driving forces) constitutes an archology. French description: Poser la question du divin chez Aristote, c'est tenter de determiner a quelle necessite philosophique la conception aristotelicienne de la nature et de la causalite des dieux est censee repondre. A partir d'une lecture minutieuse de l'ensemble du corpus, et plus particulierement des textes physiques, cosmologiques et metaphysiques, cet ouvrage montre la centralite de la notion de principe dans l'etude aristotelicienne des dieux. Plus qu'une theologie qui chercherait a definir pour elle-meme l'essence de la divinite, l'enquete aristotelicienne sur les dieux (corps celestes ou moteurs immobiles) constitue une archologie, une science du principe. Qu'il s'integre a l'etude de la nature ou a celle des substances, chaque examen des realites divines, chaque formulation a laquelle il aboutit, se justifie d'abord en raison des exigences conceptuelles qui pesent sur la notion de principe premier, avant de se conformer a la logique conceptuelle de la divinite, de l'approfondir, voire de la renouveler.