Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
La fresque occupe une place primordiale dans l’évolution de la peinture. L’étude pourtant — et l’histoire — en ont été jusqu’ici assez négligées, tant à cause du caractère archaïque qu’on prête au genre, que de la vogue facile que prenait le tableau de chevalet, où semblait se ramasser tout l’art de peindre. L’auteur de "La peinture vénitienne", Pierre Poirier, revient à une conception plus juste des choses. Dans ce nouvel ouvrage, "La fresque florentine", il voit la fresque atteignant son plein développement à Florence, et opérant une véritable synthèse de l’art de la Renaissance. Il va de Giotto à Michel-Ange, et montre — à travers le XIVe et le XVe siècle — les artistes les plus prestigieux prenant une conscience à la fois de plus en plus ample et aiguë de la forme, et la portant à une perfection qui a été rarement égalée, jamais dépassée. Il fallait, pour un tel travail, des qualités d’esthéticien, d’historien et de philosophe, car tout se tient dans ces hautes disciplines. Nous savions de ces qualités, que Pierre Poirier les possède. Il en fait ici une autre preuve, joignant à la sûreté de la connaissance technique, le sens des ensembles, la claire vue des données ou des intentions des œuvres, et un style dont la chaleur communicative est déjà une première joie.