Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Ce « récit fictif », sous la forme d’un fragment de journal intime — si l’on peut dire — tient surtout du poème en prose. Étrange amalgame, dont l’héroïne, la récitante, nous décrit minutieusement les lieux qu’elle visite : ceux que préférait un homme qui a disparu. Dans cette Capture imaginaire, se heurtent un dandysme (paysages précieux, accords de piano dans le parc, thé, visites de musées), et des situations violentes (un triple assassinat). Ne négligeons pas la « présence » d’une lettre en la possession de l’héroïne (mais a-t-elle jamais été lue ? ou seulement écrite ?) et qui « pourrait sauver quelqu’un du désastre ». La compréhension de ce message, dépend de « la lecture difficile de chaque lettre, pour reconstituer un mot ». L’auteur raffine — on dirait du Virginia Woolf récrit par un poète pop — et devient le metteur en scène de sa propre expérience : les images de la vie sont traitées comme des cartes postales ou des diapositives. Cette distanciation permettrait de « déchiffrer la mémoire de nos gestes », d’interroger les mécanismes de la mémoire, à la limite, de l’abolir ? Françoise Thieck pratique une sorte de désenchantement exquis et douloureux — un nouveau romantisme 1980.