Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Toen de schrijver in 1966 uit handen van Prins Bernhard de Erasmusprijs ontving, herinnerde deze laatste in zijn toespraak aan de grote opvoedkundige kwaliteiten van Reads werk, getuige zijn alom bekende boek Education Through Art.
Daarom is het eigenlijk vanzelfsprekend dat ook het beroemdste boek van Herbert Read in deze reeks is opgenomen. De auteur zelf zegt ervan dat het werk een manifest is gebleken voor noodzakelijke pedagogische hervormingen. Hieruit blijkt dan tevens iets anders: het hoge niveau waarop Read zich in zijn beschouwingen beweegt, is voor hem geen beletsel om volkomen vanuit de praktijk zelf te schrijven. Zo ook in dit werk; waar hij zich in moeilijke en subtiele stof begeeft, zoals bij het definiëren van kunst, of in de beschouwing van waarnemen en imaginatie- steeds ziet men het directe verband met de levendige werkelijkheid van de kunstbeoefening.
Deze is hier tweeledig: het kind en de kunst, en het grote belang om aan de eerste de ruimte van het tweede te geen in een spontaan beleven en zich in het werk uitdrukken. Op onthullende wijze wordt over de opvoeding en tot de opvoeder gesproken in een sfeer van veredelend schoonheidsbeleven. Een groot aantal kindertekeningen illustreert het betoog.