Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Judas wird in allen Evangelien als "einer der Zwolf" - nicht wie die anderen als "einer seiner Junger" - charakterisiert. Die These Siegfried Berglers ist, dass "die Junger" und "die Zwolf" zwei verschiedene Gruppen bezeichneten: Erstgenannte, in unterschiedlicher Zahl, waren Jesu Schuler; hingegen zeugen die festen Zwolf-Namen-Listen von einem nachosterlichen Gremium/Presbyterium der Jerusalemer Urgemeinde, das sich aufgrund einer Christophanie als Reprasentanz des endzeitlichen Israel verstand. Diesem Kollegium gehorten (auch) vormalige Junger Jesu an - und Judas. Daher der Titel Judas und die nachosterlichen Zwolf. Die Monographie umfasst neben der Exegese samtlicher Judas-Auftritte eine Betrachtung aller Zwolfer-Stellen im NT - beginnend mit 1Kor 15,5 ("erschienen den Zwolfen") uber den Befund der Logienquelle ("...sitzen auf zwolf Thronen", Mt 19,28 par Lk 22,30) bis zu Apk 21 ("zwolf Grundsteine"). Auch erfolgt eine kritische Wurdigung des ambivalenten Judas-Bildes im gnostischen Judas-Evangelium. Judas, der in der Gemeinde eine prominente Funktion ausubte (vgl. Apg 1,20: "sein Aufsichtsamt"), durfte den Glauben an Jesu gottliche Herkunft oder Messianitat aufgekundigt, sich zum Judentum zuruckgewandt (vgl. Joh 6,64.66.71) und dadurch zur Auflosung des Zwolferkreises beigetragen haben. Man hat ihn verteufelt, fur tot erklart (vgl. die drei verschiedenen "Tode" des Gottlosen: Mt 27, Apg 1, Papias) und schliesslich in die Vita Jesu als dessen "Verrater", korrekt: "Auslieferer", zuruckprojiziert (retrojiziert).