Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In the course of the twentieth century, under the influence of the increasing success of Modernism, a misleading image of James Ensor emerged. One might even say that Ensor was confined within a modernist 'straitjacket'. In order to understand the artist's motivations, this book follows the advice given to the art critic Andre De Ridder by Ensor himself in 1930: 'I recommend you re-read Les Ecrits de James Ensor, where I explain my research and defend my ideas'. Ensor's writings can roughly be divided into two categories - his letters and 'les ecrits', encompassing his journalistic work, satirical exhibition reviews, comical speeches, words of thanks and praise, and open letters in brochures. The analysis of Ensor's writings is no small task, for he gave little attention to structure and coherence, and employed a complex 'wondermiraclelikefulistic' language - archaisms, neologisms, staggering vitriolic rants, hyperboles, from which the essence of his personal views and beliefs is often difficult to distill. Nevertheless, his writings are a crucial source of knowledge on his opinions on Christian faith, rationality, hypocrisy, the dangers of an emerging Flemish nationalism, animal cruelty, the destruction of natural beauty and ancient monuments, and a number of other topics. Ensor believed art ought to be a source of 'ravishment' for both the viewer and the artist, and continually defended the right of the latter to create an incoherent oeuvre, experimenting with ever new and diverse 'manieres', styles, subjects, techniques and genres. This book explores the artist's writings, ideas and works in greater depth than they have hitherto enjoyed in art-historical scholarship.