Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: Differing from early modern Christian historiography, contemporary Jewish authors painted an idealized picture of Muslim rulers, as Martin Jacobs shows in his analysis of 16th- and 17th- century Hebrew chronicles. At the same time, he discusses whether Jewish historical writing of that time continued in the medieval tradition or echoed Renaissance patterns. German description: Das moderne, christliche Bild des Islam als kriegerische Religion hat eine seiner Wurzeln in der eTurkenliteratur' der fruhen Neuzeit. Wahrend die christliche Geschichtsschreibung uber den Islam bereits erforscht ist, legt Martin Jacobs hier die erste Untersuchung vergleichbarer judischer Literatur des 16. und 17. Jahrhunderts vor. Im Mittelpunkt dieser Studie stehen die hebraischen Chroniken von Eliyahu Capsali, Yosef ha-Kohen und Yosef Sambari, welche eine detaillierte Darstellung islamischer Geschichte von Muhammad bis zu den osmanischen Sultanen bieten. Zwei der genannten Autoren lebten im italienischen Kulturraum und neigten zur Idealisierung muslimischer Herrscher. Die dritte, aus dem Osmanischen Reich stammende Chronik schlagt hingegen polemische Tone gegenuber dem Islam an. In diesem Zusammenhang erortert Martin Jacobs die von den judischen Chronisten gebrauchten Quellen, die teils christlichen, teils islamischen Ursprungs sind. Daruber hinaus diskutiert er die Frage, ob die genannten Werke einen Neuanfang in der judischen Historiographie darstellen oder das mittelalterliche Erbe fortsetzen.