Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
The school bus routing problem (SBRP) is a central issue in transportation planning and optimization systems. SBRP seeks to plan an efficient schedule for a fleet of school buses where each bus picks up students from various bus stops and delivers them to their designated schools while satisfying various constraints such as the bus capacity. Due to its complexity, many heuristics have been proposed to solve this combinatorial problem in an effective way. In this book, geographic information systems (GIS)-based decision-making framework that combines GIS, clustering techniques, network cutting techniques, and a hybrid ant colony optimization metaheuristic with the iterated Lin-Kernighan local improvement heuristic is proposed for solving the SBRP as a split delivery vehicle routing problem (SDVRP). Experiments were conducted for evaluating the proposed framework by comparing the results from it and Arc-GIS 9.2 Network Analyst which uses the greedy Dijkstra's algorithm. The reported results of the proposed framework generally outperform that of the ArcGIS. IIn addition, the proposed decision-making framework was applied to solve a real life SBRP to demonstrate its application.