Het beroep van orthopedagoog heeft in Nederland en België een wettelijke erkenning, wat eisen stelt aan de opleiding, zowel academisch als postacademisch. In deze Inleiding in de Orthopedagogiek gaan de auteurs vanuit hun ruime ervaring in onderzoek, onderwijs en klinische praktijk in op de achtergronden en belangrijkste pijlers van de orthopedagogische discipline. Het vormt een onmisbare basis voor verdere studie.
Orthopedagogiek is een handelingsgerichte discipline met een kenmerkend wetenschappelijk onderzoeks- en onderwijsprogramma. Centraal in het onderzoek staan de beschrijving, verklaring en aanpak van (dreigende) problemen bij het opvoeden. Het gaat daarbij zowel om op zichzelf staande opvoedingsproblemen met een mismatch tussen pedagogische vraag en aanbod, als om ernstige leer-, gedrags- en ontwikkelingsproblemen die zich binnen de (multiculturele) samenleving voordoen. Orthopedagogen in opleiding raken op de hoogte van de opbrengsten van het wetenschappelijk onderzoek en leren de toepassing ervan in de concrete, klinische hulpverlening. Diagnostiek en behandeling (inclusief preventie) krijgen daarbij ruime aandacht.
Wied Ruijssenaars is emeritus hoogleraar Orthopedagogiek aan de
Rijksuniversiteit Groningen.
Peter van den Bergh was senior onderzoeker Pleegzorg aan de
Universiteit Leiden.
Pol Ghesquière is gewoon hoogleraar Orthopedagogiek aan de
KU Leuven.
Erik Knorth is emeritus hoogleraar Orthopedagogiek aan de
Rijksuniversiteit Groningen.
Jana Knot-Dickscheit is universitair hoofddocent Orthopedagogiek aan de
Rijksuniversiteit Groningen.
Stijn Vandevelde is hoofddocent aan de Vakgroep Orthopedagogiek van de
Universiteit Gent.
ISBN: 9789463713788