In Jean-Christophe II – In Parijs neemt Nobelprijswinnaar Romain Rolland de lezer mee naar het Parijs van begin twintigste eeuw, waar de jonge componist een bestaan probeert op te bouwen in een onrustige tijd en te midden van een cultuur die hem vreemd is
Voor de lezers van Marcel Proust, Stefan Zweig en Roger Martin du Gards De Thibaults
Jean-Christophe heeft zich gevestigd in Parijs, waar hij naam hoopt te maken als componist. Maar in deze grote, onbekende stad, waar hij ronddwaalt in kringen van hele en halve artiesten, rijke snobs, oplichters en prostituees, raakt hij het spoor bijster. Na een periode van armoede en miskenning beseft hij, als hij uiteindelijk ziek wordt, dat hij zich beter kan begeven onder het gewone volk. Zijn ontmoeting met Olivier Jeannin markeert het begin van betere tijden. Olivier, een verfijnde, sensitieve Franse intellectueel en Jean- Christophe, een stoere, hartstochtelijke Duitser, vinden elkaar in vriendschap.
In Rollands tijd, waarin de naties van Europa lijnrecht tegenover elkaar stonden en met name Duitsland en Frankrijk gezworen vijanden waren, vormt deze opmerkelijke vriendschap een idealistisch statement. In Jean-Christophe weet Romain Rolland met haarfijne observaties het Europa van het fin de siècle tot leven te wekken, en met zijn psychologische allure neemt hij de lezer mee in Jean-Christophes bewogen leven.
In de pers
‘Een verrukkelijke romancyclus. Wie nu in deel 1 begint, krijgt er een vriend bij met wie hij het hele jaar onder de pannen is. Wat een heerlijk vooruitzicht!’ de Volkskrant
‘Hartverscheurend. Vreugde en verdriet wisselen elkaar af in ijltempo. Toch bestaat de kern van de roman niet uit de wisselvalligheid van het bestaan, maar uit de kunst, meer in het bijzonder de muziek.’**** NRC
‘Grote, prachtige roman. Rolland was een bijzonder groot schrijver. Zijn proza wordt gekenmerkt door een gevoeligheid die al die andere grootheden niet op die manier bezaten. Het boek barst van de schitterende passages. Rolland kon buitengewoon mooi schrijven. Een van de mooiste boeken die ik ooit las over liefde en vriendschap.’ De Groene Amsterdammer
‘De hoogste tijd om dit meesterwerk onder het stof van de tijd vandaan te halen.’ **** De Standaard
‘Urenlang leesplezier gegarandeerd. Deel drie van Jean-Christophe barst van de buitengewoon droevige, ontroerende pagina’s. Jean-Christophe geeft voortdurend aanleiding tot potloodstreepjes in de kantlijn. Want Rolland lardeert zijn melodramatische verhaal met verdiepende inzichten en verstandige opvattingen. Tijdens het lezen dacht ik vaak: ja, zo is het. En wat heeft hij dat mooi verwoord.Wát een literaire rijkdom.’ Trouw
‘De verschijning in het Nederlands van Jean-Christophe is een gebeurtenis.’ Friesch Dagblad
‘Rolland was een gevoelige, intelligente man met antennes voor de bewegingen van het kwade zowel als het goede in zijn tijd. Met een diep doorvoeld besef van de grootsheid van de schepping die kan overrompelen verdiept hij zich in de psyche van de mens.’ Nederlands Dagblad
‘Het verhaal van de wording van Christophe’s genie als componist, van zijn lastige karakter, van zijn opboksen tegen minachting en afwijzing en van zijn voortdurende strijd tegen armoede, grijpt aan en houdt de spanning erin. Wat de cyclus met name interessant maakt, is dat hij een staalkaart biedt van wat het collectieve bewustzijn in het fin de siècle bevatte.’ Tzum
‘Vaak heb ik al gelezen dat Jean-Christophe een grootse roman fleuve is, maar nu besef ik pas wat ik ten onrechte altijd links heb laten liggen. Wat een
We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.