Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
«In many ways», Robert J.C. Young writes, «colonization from the very first carried with it the seeds of its own destruction.» Imperial Affliction examines some ways in which Young's observation could be applied to problems of subjectivity and influence within the colonizing nations themselves, particularly eighteenth-century Britain. How might these «seeds of destruction» manifest themselves as problems of identity? How might the very selves with greatest access to self-affirmation - the idea of the empire, the idea of British citizenry, the idea of the British self - actually find themselves vulnerable, confused, or damaged? Using multiple forms of postcolonial critique, this book turns back to salient eighteenth-century British lives and work for a different kind of enlightenment. Among its central subjects are the elusive subjectivity of William Collins; the exilic religious experience of William Cowper and its multiple readings in the twentieth century by a self-fashioned exilic, Donald Davie; the «missed encounter» between Christopher Smart and Samuel Johnson, and the ways in which that problem was re-inscribed in the work of W. Jackson Bate and Lionel Trilling; the problem of imperial fixity in James Cook's journals with a view to Gray's «Elegy» and Goldsmith's «Deserted Village»; and the problem of purity as a paradoxically privileged and exilic force in the work of John Newton and Christopher Smart. In these explorations, this book illustrates both an expanded view of eighteenth-century colonial liabilities and a new emphasis on postcolonial critique as a means of exploring the fissures always present in imperial ambition.