Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: Manfred Riedel explains the thought processes of the German mind in the contradictory contexts of Weimar Classicism and classical modernity, a subject which has received little attention up to now. He examines the arguments presented in Will to Power as Art and compares them to George's and Hofmannsthal's understanding of Goethe and Nietzsche. In the light of the growing haste to condemn the past and pervaded by the experience that the good life is ailing all over the world, Riedel's studies interpret the previously misunderstood idea of the Conservative Revolution for all of Europe . All further arcs and curves which mark the difference between classical modernity and new romanticism, Art Nouveau, expressionism etc. converge in Nietzsche's philosophy and his poetry and enliven the discourse on the reflection of the mind. The book sees itself as a contribution to a new understanding of the unity of German and European traditions. German description: Manfred Riedel untersucht Linienzuge deutschen Geistes im bislang wenig vermessenen Spannungsfeld zwischen Weimarischer Klassik und klassischer Dichtung der Moderne, von der Erfahrung durchdrungen, schones Leben sei uberall erkrankt. Er wendet sich dagegen, dass die zeitgenossische Forschung zur Weimarer Klassik Nietzsche und die von ihm ausgehenden Bogen zur klassischen Moderne vernachlassigt. Das Buch uberpruft die einst zu Nietzsches Gunsten vorgebrachten Argumente vom Willen zur Macht als Kunst und vergleicht sie mit Georges und Hofmannsthals Goethe- und Nietzsche-Verstandnis. Angesichts wachsender Voreiligkeit im Aburteilen von Vergangenem teilt Manfred Riedel die heute immer starker gehegte Furcht vor einer ganzlichen Auflosung alles geschichtlich Uberlieferten. Um so starker ist die Hoffnung, dass eine neue Generation durch richtiges und gerechtes Verstehen den langst falligen Revisionsprozess anstrengen und das hohe Geistergesprach vor Herabziehungen ins Nichts bewahren wird.Riedels Untersuchungen deuten die bis heute missverstandene Idee der konservativen Revolution fur ganz Europa und folgen den Bogenlinien von Nietzsche zu Goethe, die Hofmannsthal auszog, der hieran weitere Bogen und Abbiegungen ansetzt, die den Unterschied der klassischen Moderne zu Neuromantik, Jugendstil, Expressionismus usf. markieren. Sie alle laufen in Nietzsches Denken und Dichten zusammen und erfullen die Rede vom Ruckschein des Geistes mit Leben.