Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Les douze chapitres de ce livre tournent autour de deux poles, Aristote d'une part, la doxographie de l'autre. La doxographie, genre philosophiquement et historiographiquement sous-evalue, se situe au croisement de questions essentielles tant pour la reconstruction technique des systemes perdus (notamment presocratiques), que pour la question generale de la lecture des textes philosophiques. Elle constitue un fascinant depot laisse par un double questionnement fondamental, en direction de l'histoire d'une part (que fut-il dit ?), et de la verite d'autre part (que doit-on dire ?). Les deux points de vue sont irreductibles l'un a l'autre; tot ou tard, ils entrent en conflit, plus ou moins vivement, mais sans qu'une ultime resorption soit possible. Cette tension, fructueuse intellectuellement, pose aussi des problemes techniques, quand il s'agit d'exploiter le materiel transmis. Le livre explore cette configuration a differents niveaux, a propos des Presocratiques (avec plusieurs etudes sur la lecture qu'Aristote, Theophraste, et les Placita faisaient de Thales, de Parmenides, ou d'Anaxagore), a propos d'Aristote lui-meme, lu par Theophraste, a propos enfin des orientations de l'historiographie moderne de la philosophie ancienne. Deux chapitres d'inspiration distincte sont specifiquement consacres a la theorie aristotelicienne de la metaphore et au chapitre 7 du livre Lambda de la Metaphysique.