Twintigste bundel van het interfacultair college 'Lessen voor de 21ste eeuw'Terugblikken helpt ons beter begrijpen waarom we zorg dragen voor watwe vandaag belangrijk vinden. Dit jaar herdenken we de Groote Oorlogdie honderd jaar geleden begon, het verdrag van Versailles dat al de kiemvan de Tweede Wereldoorlog bevatte en het ontstaan, vijfenzestig jaargeleden, van het genocideverdrag. Vandaag staat de Europese samenwerkingdie de ambitie had om de oude conflicten definitief op te heffenonder druk. Is de geschiedenis ertoe veroordeeld zich te herhalen of kunnenwe uit onze fouten leren? Is Hegels vooruitgangsgeloof gerechtvaardigdof moeten we ons verzoenen met een tragischer perspectief op degeschiedenis? Hoe kaderen onze particuliere historische visies trouwensbinnen het ruimere perspectief op het ontstaan van onze kosmos? Alsmensen realiseren we ons niet alleen in confrontatie met het verleden,maar ook door te anticiperen op wat nog niet is, maar kan zijn. Vaak reiktde wetenschap ons daartoe de middelen aan. Computers die zelfstandigworden, chips die steeds kleiner en sneller zijn, of technologische innovatiesin de geneeskunde: het zijn maar enkele voorbeelden van ontwikkelingendie onze toekomst mee vorm zullen geven. Over deze kwesties enveel meer gaat het in deze twintigste bundel met 'Lessen voor de eenentwintigsteeeuw'.
We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.