Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Door een staking bij bpost kan je online bestelling op dit moment iets langer onderweg zijn dan voorzien. Dringend iets nodig? Onze winkels ontvangen jou met open armen!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Esthetische idealen en negentiende-eeuwse censuur in de theater- en operawereld
Liefde, eer, wraak: de passies laaien hoog op in Giuseppe Verdi's eerste internationale hit, Ernani. Drie rivalen vechten om de hand van Elvira maar hun obsessies en manipulaties leiden enkel tot verbittering en dood. Het onderwerp ontleende Verdi aan Victor Hugo, wiens toneelstuk Hernani in 1830 een heuse esthetische oorlog ontketende over het bestaansrecht van het romantische theater. Op basis van de verhitte debatten in de theater- en operawereld van die tijd toont Annelies Andries hoe esthetische idealen botsten met de praktische vereisten van een operaproductie. De censuur verbood bepaalde politieke onderwerpen, zangers eisten dat hun stemmen zouden schitteren en het operahuis wilde een successtuk. Tenslotte illustreert de luistergids hoe Verdi in Ernani zijn dramaturgische en muzikale visies aanscherpte en zo de voedingsbodem legde voor zijn blijvende populariteit in het operalandschap.