
Hoe verweef je didactiek en gelijke kansen?
Hoe versterk je klassikaal het leren en het thuisgevoel van elke leerling?
Hoe ontstaan ongelijke kansen?
Veel leraren zien didactiek en gelijke kansen als aparte thema's, terwijl ze juist onlosmakelijk verbonden zijn. Kleine keuzes in de klas - zoals aan wie je vragen stelt, hoe je iedereen aan het denken zet of hoe je groepswerk organiseert - maken het verschil tussen leerlingen laten groeien of hun kansen onbewust beperken.
Gelijke kansen in de klas maakt van gelijke kansen een wezenlijk onderdeel van je lesaanpak. Aan de hand van een helder kader en acht thema's, zoals groepswerk, zelfregulerend leren en taalontwikkelend lesgeven, leer je hoe ongelijke kansen ontstaan en wat jij als leraar kan doen om het potentieel van álle leerlingen te helpen ontwikkelen.
Dit boek biedt tal van concrete en bruikbare praktijkvoorbeelden en werkvormen en laat zien welke principes eraan ten grondslag liggen.
'Een toegankelijk en kritisch boek dat aan het denken zet over onderwijsaannames. Direct toepasbare werkvormen die aanzienlijk bijdragen aan het leren en gelijke kansen.'
- Souad Boukhatem leraar GO! Lyceum Gent en docent lerarenopleiding Arteveldehogeschool
We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.