Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Dat er tijdens de Tweede Wereldoorlog voor Nederland een grote kunstcollectie werd aangelegd is maar bij weinig mensen bekend.
Niet iedereen staat er dagelijks bij stil, maar met dit beleid werd de basis gelegd voor het naoorlogse ondersteuningsbeleid voor kunstenaars. Verantwoordelijk voor de kunstaankopen tijdens de oorlog was de NSB-er Ed. Gerdes (1887-1945), hoofd Afdeling Beeldende Kunsten van het Departement van Volksvoorlichting en Kunsten (DVK) en zelf ook kunstenaar. Hij kocht in enkele jaren ruim 700 kunstwerken aan, waarmee hij de bij de Kultuurkamer aangesloten kunstenaars ondersteunde. Slechts een klein aantal van deze (voornamelijk) schilderijen zag na de oorlog het daglicht, het grootste deel bleef in de rijksdepots opgeslagen.
Dit boek toont werken van Pyke Koch, Carel Willink, Raoul Hynckes, Jan Sluijters, Wilm Wouters, Henri van de Velde, Karel Appel en vele anderen en brengt de diverse aspecten van de verwarrende problematiek genuanceerd in beeld. Carel Blotkamp, Arno Bornebroek, Judith de Bruijn, Fransje Kuyvenhoven en Marina de Vries gaan aan de hand van verzamelde genres als zelfportretten, stillevens en landschappen in op de beeldende kunst in nationaal-socialistische context, toen en nu. Ook de historische context en de waardering van topstukken van Koch,Willink en Sluijters komen aan de orde.