Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
De fundamentele problemen welke de schrijver behandelt kan men zeer in het kort aldus aanduiden: wat is geschiedenis, wat is waarheid, wat is wetenschap? Er is een tijd geweest dat de mensheid deze problemen nog niet stelde. Eigenlijk stellen vele mensen ze ook in onze tijd nauwelijks. De ouderen onder ons hebben nog een herinnering aan de rustige tijd van voor de eerste Wereldoorlog, toen "geschiedenis" nog iets was van vroeger. De dramatiek van onze dagen echter dat iedereen iets beseffen van de geschiedenis die onszelf aangaat, maar de meesten koesteren dit besef niet uit lust en liefde. Met "waarheid" is het eigenlijk niet anders. Wáár is voor de onproblematische mens dat hij als werk meent te ervaren. Dat dit niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt, dringt maar moeilijk, tegen zijn wil tot hem door. De mensheid die leefde in een wereld van mythen, door een oude, onnaspeurbare traditie gevormd, leefde bij de realiteit van het heden en het stellen van problemen was iets van een pijnlijke doorbraak. Wij kennen deze ontwikkeling uit het oude Griekenland: daar heeft zich het intellect gevormd dat gaat vragen en moet blijven vragen, immer nieuwe vragen door de loop der eeuwen heen: dat is de geschiedenis van de wijsbegeerte. Voor velen in onze tijd en geschiedenis. Is een vrij troosteloze afloop De waarheid is onherkenbaar, de historie zelf zonder zin; de wetenschap, ja die wordt beoefend, maar zij is in haar diepste grond zelf het grootste probleem. Tot in onze dagen aldus strekt zich de tweespalt in de menselijke geest uit.
Niet iedereen behoeft de filosofie te beoefenen, maar velen worden er onweerstaanbaar toegetrokken, ook al zijn zij geen "vaklieden". Voor hen heeft Krüger zijn boek geschreven, een boek dat de vragen scherp en helder stelt, dat de boeiende worsteling van de historie der wijsgerige problemen in vogelvlucht voor onze geest ontvouwt; een boek dat ook een pleidooi wil zijn voor een nieuwe eenheid, voor evenwicht en afronding in een wetenschappelijk verantwoorde wijsbegeerte van de diepste problematiek van mens, wereld en God bent