Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Frascati, gevestigd in de voormalige universiteitspedagogie De Lelie, was tot de opening van de stadsschouwburg in 1867 de belangrijkste concert-, theater- en 'polyvalente' zaal van Leuven, en werd in aankondigingen en persverslagen vaak gewoon aangeduid als 'het Theater van Leuven'. Door toedoen van haar dynamische uitbater, Jacques-Guillaume Cordemans, was Frascati het schouwtoneel van nationale en internationale sterren, en stond Leuven in de woelige tijden van de Franse Republiek, de Verenigde Nederlanden en het prille Belgie cultureel op kaart. Adolphe Everaerts, handelaar en cultuurminnaar, schreef een kroniek over deze periode: Quelques Souvenirs de la Salle Frascati a Louvain (1806-1870). Zijn verhaal heeft ook aandacht voor andere (muzikale) gebeurtenissen in de 19de-eeuwse Dijlestad en vormt zo een unieke getuigenis van deze boeiende, maar weinig bekende periode. De auteurs hebben alle feiten uit dit manuscript getoetst aan tijdsdocumenten (archieven, kranten, advertentiebladen, concertprogramma's, ...). Dit onderzoek bracht een schat aan nieuwe en opmerkelijke gegevens aan het licht.