Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Eugène Verdyen (1836-1903) werd geboren in Luik. Hij kreeg - als één van de eerste - zijn opleiding in het vrije atelier van Jean François Portaels (1818-1895) en aan de Académie des Beaux-Arts van Brussel (1860-1864). Van 1891 tot aan zijn dood op 17 juni 1903 was hij leraar aan de Académie. Hij huwde in 1883 met Anaïs Lemaire, die hij verschillende keren portretteerde.
Verdyen schilderde interieurscènes, vaak met vrouwenfiguren, portretten, stillevens en landschappen. Hij ondernam verschillende reizen, naar Italië en Oostenrijk, en naar Noord-Afrika. Hij woonde ook een tijd in Parijs. Hij was lid van o.a. de Cercle des Aquarellistes et des Aquafortistes en hoewel geen lid was hij nauw verbonden met de Société Libre des Beaux-Arts, die een gezicht gaven aan het realisme in Belgie.
Verdyen werd in zijn tijd in kunstenaarsmiddens hoog aangeschreven, getuige onder andere zijn postume eerbetoon bij La Libre Esthétique. Ensor bewonderde zijn werk. In een brief aan Eugène Demolder schreef hij dat hij zich liet overhalen om te exposeren bij La Libre Esthétique omdat Verdyen één van de exposerende kunstenaars was. Er is een interessante parallel te trekken tussen het werk van Ensor en één van de meesterwerken van Verdyen uit 1876, getiteld Boutique de Masques.
Verdyen leefde een nogal teruggetrokken bestaan en was zelden aanwezig op tentoonstellingen, waardoor zijn werk ook niet snel een koper vond. Verdyen werd geroemd als voorloper van het impressionisme, maar geraakte na zijn dood stilaan in vergetelheid. Hij, en zijn enige broer - een bekend componist - hadden geen nazaten. Toch is zijn werk vandaag te vinden in verschillende publieke collecties, waaronder in het Musée des Beaux-Arts (Luik), Charliermuseum (Brussel), Maison Camille Lemonnier (Brussel).
Deze publicatie verschijnt in samenwerking met het Charliermuseum, naar aanleiding van de retrospectieve tentoonstelling van 4 mei tot en met 27 juli 2017.