Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Au XIIIe siecle, la Faculte de theologie de l'Universite de Paris a ete le lieu de debats philosophiques majeurs. Investis de la plus haute autorite en matiere d'exegese, les theologiens ont questionne la philosophie massivement heritee des mondes grec et arabe a partir du XIIe siecle. Ils l'ont confrontee aux standards de la culture latine, dominee par les figures d'Augustin et de Boece. Les textes traduits ici sont les pieces d'une discussion qui a oppose trois des maitres les plus influents de ce temps. Ils datent des annees 1286-1287 et constituent la version redigee de la premiere querelle sur l'etre et l'essence en Occident latin. Deja en 1250-1260, Thomas d'Aquin avait etabli une distinction entre l'etre - l'acte d'exister -, et l'essence - la determination qui fait d'une chose ce qu'elle est, un homme, une rose, etc. En 1286, Gilles reformule cette distinction sur de nouvelles bases. Dans le contexte d'un neoplatonisme converti aux exigences de la theologie chretienne, il considere l'etre comme une forme reellement ajoutee a l'essence simple - la rose en soi - pour la faire exister dans la realite concrete. Henri de Gand combat cette distinction, qu'il juge outree, en associant Avicenne au souci de la contingence (Dieu est libre de creer le monde qu'il veut). Godefroid de Fontaines rejette aussi la distinction reelle, mais pour revenir a ce qu'il considere comme la stricte orthodoxie philosophique. Convoquant les enseignements des philosophes des annees 1270 (Siger de Brabant), il confine la distinction entre etre et essence dans le champ de la semantique. Au cours de ce debat, la temporalite et la contingence se sont installees au coeur des questionnements philosophiques.Catherine Konig-Pralong est docteur en philosophie de l'Universite de Lausanne, ou elle enseigne la philosophie medievale.