Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Fast 200 Jahre liegen zwischen der Veroffentlichung von E.T.A. Hoffmanns Der Sandmann und Alex Garlands Science-Fiction-Film Ex Machina. Und doch stellen beide verbluffend ahnliche Fragen zu der Integritat des Menschen im Angesicht einer kunstlichen Intelligenz. Die humanoiden Maschinen fungieren als Reflexionsgegenstande, an denen abgelesen werden kann, dass sich das Wesen des Menschen immer erst in einem allgegenwartigen Geflecht aus Machtbeziehungen und aus dem Nachahmen normativer Verhaltensmuster konturiert. Diese Machtverhaltnisse und performativen Akte werden in dieser Arbeit unter anderem durch einen Ruckbezug auf die Konzepte des Panoptismus und der Performativitat naher erortert. Posthumane Subjekte werden somit gleichermassen als Gefahr wie auch Erhellung fur das menschliche Wesen verhandelt.