Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: The present volume presents a collection of text concerning the relationship between the composer Jules Massenet and the tenor Ernest Van Dyck from the late nineteenth century. This ensemble of documents enriches our knowledge concerning a composer and one of the most important performers of his time, but also allows us to understand forms of collaboration between a composer, his collaborators, and many theater directors from the Belle Epoque. French description: Le present ouvrage rassemble de nombreux documents concernant Jules Massenet et le tenor belge Ernest Van Dyck, eminent interprete wagnerien, mais aussi createur du role-titre de Werther en 1892. La relation entre ces deux artistes reste en effet singuliere dans l'histoire de la musique, car, outre son interpretation des roles de Des Grieux (Manon) ou d'Araquil (La Navarraise), le tenor fournit au compositeur le livret d'un ballet, Le Carillon, cree quelques jours apres Werther. De nombreuses sources meconnues, annotees et precedees d'une introduction, retracent cette collaboration entre Massenet et son interprete qui s'etend entre 1890 et 1912: correspondances, transcription annotee du livret du Carillon et souvenirs dans lesquels le tenor evoque ses relations avec Massenet. L'ensemble enrichit la connaissance concernant un compositeur et un des interpretes majeurs de l'epoque, mais permet aussi de cerner les rouages d'une collaboration entre un compositeur, ses collaborateurs (librettiste ou chanteur) et de nombreux directeurs de theatre au tournant des XIXe et XXe siecles. L'ouvrage est abondamment illustre de documents d'epoque: portraits, partitions, dedicaces, Van Dyck et autres artistes lyriques dans leurs costumes de scenes.