Hoe leg je authentiek contact met anderen?
Hoe ga je om met ongemak en weerstand in begeleiding?
Hoe zorg je voor heling van het zelfbeeld na moeilijke ervaringen in het verleden?
Luisteren lijkt eenvoudig, maar weet jij hoe je zodanig kunt luisteren dat je verbondenheid creëert met je cliënten, je medewerkers of studenten? Kun jij al luisterend motiveren? Weet je hoe je door te luisteren je cliënt tot heling brengt?
De inzichten en casussen in Erkennend luisteren tonen aan dat luisteren meer is dan het ontvangen van gesproken boodschappen. Het draait vooral om geven: tijd, aandacht, aanwezigheid, bevestiging, steun, uitdaging, erkenning, aanvaarding en bestaansrecht. Het zorgt ervoor dat de ander zich gehoord voelt in zijn eigen perspectief en in alle kwetsbaarheid durft reflecteren over zichzelf en de situatie.
Dit boek biedt jou als professional essentiële inzichten in hoe de menselijke ervaring werkt en wat mensen nodig hebben om stappen te zetten in hun professionele en persoonlijke ontwikkeling. Het boek is praktisch van opzet en gestructureerd als een handleiding die zowel de beginnende professional houvast geeft als de doorgewinterde luisteraar inspireert om in contact te komen met een wijsheid die voorafgaat aan het denken.
'In een therapeutisch gesprek is het niet voldoende om enkel in te gaan op de concrete laag van gedrag. Elk mens is anders, en daarom is een goede afstemming essentieel. Erkennend luisteren helpt je om die afstemming te bereiken.'
- Jim van Os | hoogleraar psychiatrie, UMC Utrecht
'Het werk van Maarten Van de Broek is een onschatbare bron voor iedereen die zijn communicatievaardigheden wil verbeteren en diepere verbindingen met anderen wil creëren.'
- Bruno Van den Bosch | algemeen directeur en docent van de Educatieve Academie vzw
We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.