Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Bedankt voor het vertrouwen het afgelopen jaar! Om jou te bedanken bieden we GRATIS verzending aan op alles gedurende de hele maand januari.
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Bedankt voor het vertrouwen het afgelopen jaar! Om jou te bedanken bieden we GRATIS verzending aan op alles gedurende de hele maand januari.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In januari gratis thuislevering in België (via bpost)
Gratis levering in je Standaard Boekhandel
Omschrijving
Focusing on Pikeryng's Horestes, Kyd's The Spanish Tragedy, Shakespeare's Titus Andronicus and Hamlet, Marston's Antonio's Revenge, and Chettle's The Tragedy of Hoffman, the present study shows that Elizabethan revenge drama reflects the archetype of the dispossessed son to articulate a crisis of cultural representation.
This crisis may be attributed to an authority struggle within the Elizabethan state apparatus: the class-related competition of the representational codes of England's old feudal elite, the upstart courtly aristocracy, and the emerging Protestant middle classes. Feudal authority, represented by patriarchal lineage and filial primogeniture, faces a twofold challenge in this context: first, by aristocratic Self-Fashioning, which represents authority via theatrical spectacles of power as an artificially constructed (and thus, unreliable) reality-effect; second, by the rise of the Protestant middle classes, who attribute absolute truth and authority to God's word written down in the Bible to keep the unreliability of aristocratic performances of meaning in check.
Elizabethan Revenge Drama shows that the dramatic debate of revenge fused with the dispossessed son archetype offers a bricolage-like makeshift language to address this authority struggle, which - in the time span of becoming 'real' - escaped semiotic and discursive representation. Functioning as sociocultural laboratories, Elizabethan revenge plays debate all kinds of imaginable scenarios of how this representational crisis may turn out and affect the future.
Table of Contents
Note on the Texts, List of Plays in Chronological Order, Illustrations ......................... ix
1. Introduction: Spectacles of Challenge - Challenged Spectacles ...................... 1 1.1 Representational Change, the Rise of Protestant Middle-Class Discourse, and Elizabethan Revenge Drama ........................................................................... 6 1.2 The Importance of the Hamlet-Pattern of the Dispossessed Son ......................... 10 1.3 State of Research and Heuristic Framework........................................................ 12
2. Semiotic and Discursive Representational Modes in Early Modern Revenge Drama .................................................................... 20 2.1 Semiotic Representation: Feudalism :: Icon - Courtly Aristocracy :: Index - The Emerging Middle Classes :: Symbol ............................................... 22 2.2 Discursive Representation: Reformation - Authorship - Legal Practices - The Human Subject - Family Structure .............................................................. 30 2.3 'Aesthetics of Transition' - The Plotting of Revenge and Early Modern Drama: Diegesis & Mimesis - Observed Observation - Meta-Drama - Sister Arts: Jan van Eyck's Arnolfini Wedding Portrait .............. 41
3. The Dramatic Debate of Revenge ..................................................................... 58 3.1 John Pikeryng, Horestes (1567) - Magisterial Revenge and the Anglican Ideal of the Christian Humanist Prince .................................... 58 3.2 Thomas Kyd, The Spanish Tragedy (1587) - An Apocalyptic 'Endgame' Triggered off by Puritan Zeal ................................. 79 3.3 William Shakespeare & George Peele, Titus Andronicus (1594) - An Apocalypse Wrought by a Roman Catholic Counter-Reformation Associated with the Pope as a Machiavellian Anti-Christ ................................. 108 3.4 John Marston, Antonio's Revenge (1600) - A Hamlet-Play with a 'Pre-Reformed Turn' and a Vindication of Machiavellian Discourse as a Tool of Equitable Revenge ................