Bedankt voor het vertrouwen het afgelopen jaar! Om jou te bedanken bieden we GRATIS verzending (in België) aan op alles gedurende de hele maand januari.
  • Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • In januari gratis thuislevering in België
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Bedankt voor het vertrouwen het afgelopen jaar! Om jou te bedanken bieden we GRATIS verzending (in België) aan op alles gedurende de hele maand januari.
  • Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • In januari gratis thuislevering in België
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten
  1. Boeken
  2. Taal
  3. Literatuurwetenschap
  4. Elisée Reclus et l'Algérie colonisée

Elisée Reclus et l'Algérie colonisée

Florence Deprest
Paperback | Frans
€ 20,00
+ 40 punten
Levering 2 à 3 weken
Eenvoudig bestellen
Veilig betalen
In januari gratis thuislevering in België (via bpost)
Gratis levering in je Standaard Boekhandel

Omschrijving

Élisée Reclus fut géographe et libertaire, indissociablement. Lié un temps à Michel Bakounine, ami de Louise Michel, engagé physiquement dans la défense de la Commune de Paris puis banni du territoire français, il acquit de son vivant une renommée internationale par l'ampleur et l'acuité de ses écrits sur la Terre et les sociétés qui l'habitent.

Florence Deprest propose de porter un éclairage nouveau sur le chapitre qu'Elisée Reclus a consacré à l'Algérie en 1886 dans sa monumentale Nouvelle Géographie Universelle. En situant cette oeuvre dans le contexte idéologique et scientifique de la société coloniale à l'âge des empires, elle montre en quoi certaines interprétations de Reclus sur l'Algérie sont tout à fait représentatives des courants progressistes du moment, et participent de ce que l'on a coutume d'appeler l'humanisme colonial. L'auteur met alors au jour la dialectique de cette description géographique où l'Algérie colonisée incarne un possible renouveau de l'antique Méditerranée, imaginée comme un espace de mouvements et de métissages, mais également un lieu de l'arbitraire colonial, de la perte d'indépendance politique et de la légitime résistance indigène.

Specificaties

Betrokkenen

Auteur(s):
Uitgeverij:

Inhoud

Aantal bladzijden:
142
Taal:
Frans

Eigenschappen

Productcode (EAN):
9782701164076
Verschijningsdatum:
7/06/2012
Uitvoering:
Paperback
Afmetingen:
140 mm x 220 mm
Gewicht:
206 g
Standaard Boekhandel

Alleen bij Standaard Boekhandel

+ 40 punten op je klantenkaart van Standaard Boekhandel
SOLDEN

30% korting

op een mooie selectie boeken en papierwaren
SOLDEN
solden
Standaard Boekhandel

Beoordelingen

We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.