Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Roos is net veertig geworden als ze wordt gebeld door een advocaat die haar vraagt om naar Kyoto te komen voor het testament van haar vader, die kunsthandelaar was. Ze heeft hem nooit echt gekend en reist in haar eentje naar Japan.
Paul, de assistent van haar vader, neemt haar mee op wandelingen door Kyoto en naar Zen-tuinen, en geleidelijk beginnen de stenen en de bomen haar te kalmeren, evenals de wandelingen en de maaltijden. Langzaam begint Roos het Japanse deel van haar identiteit te accepteren en ontmoet ze kennissen van haar vader, waaronder een alcoholische pottenbakker en dichter, een oude vriendin, een huishoudster en een chauffeur. In de aanloop naar het voorlezen van het testament leidt Paul Roos langs een vreemde route die door de overledene is uitgestippeld en waarmee hij zich emotioneel openstelt voor zijn dochter.
‘Een vrouw treedt in de voetsporen van haar vader in het landelijke Japan. Schitterend. (...) Een roos alleen is een roman zoals er maar weinig bestaan. Mooi, delicaat, intelligent... Je moet het lezen omdat het intens is, omdat het groot is, omdat het verontrustend is.’
– Le Figaro Littéraire
‘Gratie en verfijning in een korte, subtiel raadselachtige roman.’