Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In this fascinating study, Henry Ansgar Kelly examines the treatment of fifteenth-century English history - the period covered in Shakespeare's history plays, from Richard II to the accession of Henry VII - by contemporary chroniclers, by sixteenth-century historians, and by Elizabethan poets, notably Shakespeare. The author reveals the large role that political bias played in the contemporary accounts: favorite sons were endowed with divine support while cosmically base troubles were attributed to the opposition. He shows that instead of the 'Tudor myth' spoken of by present-day scholars there is a Lancaster myth, a York myth, and a somewhat different Tudor myth. Each is heralded by the partisans of these dynasties. The Lancaster myth regards Richard II's overthrow as providentially arranged and Henry IV's reign as a divine favor, continued under Henry V and Henry VI. The York myth considers Henry VI's loss of the reign as a providential restoration of the usurped throne to the lawful heir of Richard II, namely Edward IV. Kelly finds that the real Tudor myth differs importantly from the widely accepted version in that, far from accepting the Yorkist view that the Henries were punished by God, it accepts the legitimacy of the Lancastrian dynasty: it regards Henry VII, the closest surviving Lancastrian heir, as the providential instrument in the defeat of the wicked Yorkist Richard III and the divinely favored bringer of peace to England. The myth was formulated by the historians and poets who wrote immediately after Henry VII's accession to the throne in 1485. The later chroniclers (especially Polydore Vergil, Hall, and Holinshed) incorporated elements of all three myths - Lancaster, York, and Tudor - but for moralistic rather than for political purposes, often with contradictory results. Shakespeare's great contribution, Kelly asserts, was to sort out the partisan layers that had been blended in the recent compilations available to him and to distribute them to approporiate spokesmen - Lancastrian sentiments to Lancastrians, and so on. He thus eliminated all the purportedly objective providential judgments of his sources and presented such judgments as the opinions of the persons voicing them, thereby allowing each play to create its own ethos and mythos and offer its own hypotheses concerning the springs of human and cosmic action.