Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Wil je zeker zijn dat je cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen? Onze winkels ontvangen jou met open armen. Nu met extra openingsuren op zondag!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Executive Summary This briefing is intended to increase the knowledge and understanding of department chairs and their supervisors of a current leadership philosophy and practice known as servant leadership. It examines servant leadership in the context of the department and the chair's functions.
In 1970, Robert Greenleaf first described servant leadership. He viewed servant leadership as a deep desire to serve--a prerequisite to leadership-- and identified 10 characteristics of servant leaders. Barbuto and Wheeler (2006) added an additional one: calling. Subsequently, in a new model, Barbuto and Wheeler reduced these 11 characteristics to 5 and redefined them as the following factors: altruistic calling, emotional healing, persuasive mapping, wisdom, and organizational stewardship. They also developed an empirical survey instrument for measuring these factors, the Servant Leadership Questionnaire (SLQ).
In this briefing, I suggest that servant leadership is an appropriate practice for chairs because many of its outcomes (e.g., positive work environment, empowerment, and service) are those that chairs desire. Research thus far suggests that servant leadership also results in greater commitment, satisfaction, effort, and trust. I provide numerous examples of these outcomes in this briefing.
This briefing also addresses a number of broad questions and issues about servant leadership: Is servant leadership too idealistic and "soft" to be effective? Are decisions determined by the leader's ego needs? Can servant leadership be used to address all leadership and management functions? Can one be a servant leader in a nonservant organization? How does a servant leader deal with the paradoxes of chairing a department? Can the chair meet followers' highest-priority needs? Can't individual needs conflict with organizational needs? Are the means as important as the ends? Why should chairs take the Servant Leadership Questionnaire (SLQ) as a development experience?